Standard organizacji teleporady
Standard organizacji teleporady w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej w MegaMed sp. z o.o.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020r. informujemy, że we wszystkich przychodniach MegaMed funkcjonują obecnie 2 formy świadczeń zdrowotnych udzielanych przez lekarzy POZ, pielęgniarki i położne:
- porada udzielana przez telefon, zwana dalej teleporadą, konsultacją telefoniczną
- osobista wizyta w przychodni – w przypadkach, gdy jest to niezbędne ze względu na stan zdrowia pacjenta lub gdy świadczenie zdrowotne nie jest możliwe do zrealizowania w formie teleporady.
W celu umówienia teleporady należy połączyć się z recepcją właściwej Placówki MegaMed.
Po uzyskaniu połączenia z recepcją należy podać imię, nazwisko, numer PESEL i uzgodnić datę oraz godzinę teleporady.
Informacje dotyczące warunków i zasad realizacji konsultacji telefonicznej znajdują się na stronie internetowej MegaMed oraz są widoczne w każdej placówce. Ponadto, na życzenie Pacjenta, może on uzyskać je telefonicznie.
Konsultacja telefoniczna następuje po potwierdzeniu tożsamości Pacjenta przez personel medyczny, który udziela konsultacji na podstawie danych wskazanych w dokumentacji medycznej i/lub deklaracji wyboru POZ Pacjenta.
W uzgodnionym przez Pacjenta terminie (z uwzględnieniem marginesu czasowego +/- 30 min.) lekarz/pielęgniarka/położna skontaktuje się w celu przeprowadzenia teleporady.
W przypadku trzech nieudanych prób kontaktu, podjętych w odstępie nie krótszym niż 5 minut personel medyczny może zrezygnować z kolejnych prób kontaktu, a konsultacja telefoniczna zostanie anulowana.
Jeżeli w trakcie teleporady nie jest możliwe rozwiązanie problemu zdrowotnego personel medyczny może w porozumieniu z Pacjentem lub jego opiekunem prawnym skierować Pacjenta na wizytę osobistą z właściwym personelem medycznym (lekarz, pielęgniarka, położna). W tym celu Pacjent ponownie kontaktuje się z recepcją w celu uzgodnienia daty i godziny osobistej wizyty w przychodni.
Konsultacja telefoniczna realizowana jest w warunkach gwarantujących poufność, z zabezpieczeniem danych przed dostępem osób nieuprawnionych do uzyskania informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych.
Sposoby realizacji: e-Recepta
Jeśli podczas konsultacji telefonicznej personel medyczny wystawia e-Receptę, Pacjent otrzymuje informację o 4-cyfrowym kodzie PIN umożliwiającym zrealizowanie e-Recepty w aptece.
Wystawioną e-Receptę można zrealizować w dowolnej aptece, podając otrzymany numer PIN oraz numer PESEL.
Możliwe jest również odebranie wydruku informacyjnego potwierdzającego wystawienie e-Recepty we właściwej placówce MegaMed.
Sposoby realizacji: e-Skierowania
Jeśli podczas Konsultacji Telefonicznej personel medyczny wystawia e-Skierowanie, Pacjent otrzymuje informację o 4-cyfrowym kodzie PIN umożliwiającym zrealizowanie danego świadczenia zgodnie z e-Skierowaniem.
Otrzymany PIN wraz z numerem PESEL Pacjent udostępnia osobie realizującej usługę zleconą na e-Skierowaniu.
Możliwe jest również odebranie wydruku informacyjnego potwierdzającego wystawienie e-Skierowania we właściwej placówce MegaMed
Sposoby realizacji: e-Zlecenie na wyroby medyczne
Podobnie jak w przypadku e-Recepty, po wystawieniu w trakcie Konsultacji Telefonicznej e-Zlecenia na wyroby medyczne, Pacjent otrzymuje informację przez telefon lub SMS-z numerem zlecenia, który uprawnia do zrealizowania tego zlecenia w dowolnie wybranej placówce aptecznej lub w sklepie medycznym.
Sposób realizacji: realizacja zleceń badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych
W przypadku zleconych przez personel medyczny badań laboratoryjnych, obrazowych lub zleceń na badania Pacjent lub osoba upoważniona zgłasza się do właściwej placówki w celu odebrania wydrukowanych skierowań czy zleceń.
W placówkach MegaMed można wykonać zlecone badania – laboratoryjne, RTG i USG.
Zachęcamy do aktywowania Internetowego Konta Pacjenta poprzez stronę pacjent.gov.pl
Korzystając z IKP, Pacjent posiada w jednym miejscu szybki i łatwy dostęp do:
- dokumentacji medycznej - na przykład e-Recepty i e-Skierowania, a także wyników badań czy wypisu ze szpitala;
- informacji o wysokości refundacji kupionych leków i innych produktów medycznych oraz świadczeń zrealizowanych w ramach NFZ (na przykład przebytego zabiegu lub badania);
- wytycznych dotyczących zaleconej dawki leków;
- informacji o zaplanowanych świadczeniach refundowanych przez NFZ (dot. np. wizyty u lekarza specjalisty czy planowanego terminu rehabilitacji).
Poprzez IKP Pacjent posiada możliwość złożenia e-Deklaracji wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej służby zdrowia (POZ), a także może zapoznać się z obecnie aktywnymi deklaracjami.
Przed zakończeniem konsultacji telefonicznej lekarz/pielęgniarka/położna POZ podsumowuje przeprowadzoną Konsultację i weryfikuje, czy przekazane zalecenia są dla Pacjenta zrozumiałe. W przypadku pojawienia się wątpliwości wyjaśnia powód wydania zaleceń, e-Recept czy skierowań na badania dodatkowe.